Posjedovanje automobila trebalo bi da bude nešto što je uobičajeno, a ne luksuzno.
Međutim, da bi zaradio za jedan polovan automobil, radnik u Srbiji, koji zarađuje prosječnu platu, trebalo bi da radi duže od godinu dana – i da za to odvaja i štedi cijelu platu. S druge strane, u okruženju do automobila stižu brže, pa je u Crnoj Gori potrebno mjesec manje u odnosu na radnika u Srbiji.
Nova S, kako bi provjerila koliko je u praksi teško priuštiti automobil od plata koje zarađuju građani Srbije i regiona, izračunali su koliko je prosječnih plata potrebno za kupovinu polovnog vozila, s obzirom na to da rijetko ko može da priušti novo.
Međutim, treba imati na umu da bi ova računica značila da kupac neće trošiti ni dinar/evro plate na bilo šta drugo, nego će sve što zaradi štedjeti za automobil.
Stvari su, u praksi, ipak malo drugačije, pogotovo kada se u obzir uzme činjenica da su cijene svih neophodnih namirnica previsoke, te da i ako bi potencijalni kupac mogao da odvaja cijelu platu sa strane jer, primjera radi, živi sa partnerom, život dvije osobe od jedne plate bi se sveo na puko preživljavanje.
Takođe, provjerili su i koliko treba da rade građani Crne Gore, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Mađarske, Rumunije, kao i Slovenije, kako bi kupili automobil iste vrednosti.
U Srbiji se automobil “zaradi” za 14 mjeseci
Prije svega, prosječna plata u Srbiji je u oktobru bila oko 86.000 dinara, odnosno približno 730 evra, što je ujedno i najsvježiji podatak o prosječnoj zaradi. S druge strane, prema podacima sajta Polovni automobili, iz septembra prošle godine, prosječna cijena putničkog automobila starosti do 20 godina iznosila je oko 10.000 evra. To znači da građanin Srbije koji radi za prosječnu platu, za ovakav automobil bi morao da radi 14 mjeseci. Dakle, ako bi svaki dinar svoje plate odvajao i štedio za kupovinu polovnog automobila, trebalo bi mu duže od godinu dana.
U Crnoj Gori potrebno mjesec dana manje, samo u BiH se za kola radi duže
Kada je riječ o državama regiona, počećemo sa Crnom Gorom, u kojoj je prosječna plata nešto veća nego u Srbiji, 800 evra. To znači da će Crnogorac, koji sve što zaradi odvaja za automobil, vozilo od 10.000 evra moći da priušti za 13 mjeseci. To je mjesec dana brže u odnosu na Srbiju.
Kada je riječ o Hrvatskoj, prosječna plata iznosi skoro 1.200 evra, što znači da će Hrvat sa ovom zaradom koji krene da štedi danas, automobil od 10.000 moći da kupi za devet mjeseci, a to je pet mjeseci brže u odnosu na Srbiju.
Ako bi komšija iz BiH htio da kupi automobil koji košta 10.000 evra, za to bi mu trebalo još više – jer je prosječna plata u Bosni i Hercegovini 655 evra. Dakle, radnik koji u BiH prima prosječnu platu, za auto ove vrijedosti trebalo bi da radi oko godinu i četiri meseca.
Potom, na red dolazi Mađarska, u kojoj prosječna plata iznosi oko 1.010 evra, što znači da se za automobil novac sakupi za 10 mjeseci.
Nešto duže od Mađara, moraće da radi Rumun – sa prosječnom platom od 944 evra, za kola od 10.000 moraće da radi, i samo za to odvaja novac, narednih 11 mjeseci.
Što se tiče Bugarske, u kojoj prosječna plata iznosi oko 822 evra, za kupovinu automobila potrebno je 13 mjesečnih plata.
Za kraj, tu je Slovenija u kojoj prosječna plata iznosi 1.435 evra, pa je jasno da od svih zemalja koje su nam blizu, jedan prosječan Slovenac treba da radi najmanje kako bi sebi kupio automobil do 10.000 evra. Naime, on će nakon sedam meseci moći da kupi polovni auto ove vrijednosti.